6 februari 2017

Utbildning och Handpåläggning



Denna gigantiska bildbank som i vanlig ordning bjuder 
på outtömlig inspiration genom sin gigantiska bildbank.

För någon vecka sedan gjorde jag ett intressant besök i en verkstad för tillverkning 
av diverse föremål och inredning i betong.
Varför och mer om det här spännande projektet ska jag återkomma till i ett senare inlägg.
 Däremot kan jag redan nu meddela att jag är mer exalterad än någonsin över detta
vackra, hårda och tunga material som trots sin styrka ofta formas till med ren handpåläggning.
Mitt i verkstaden låg tex en vacker bänskskiva som mörkpigmenterats 
och gjutits i ett stycke med handpressad hov för mjuka kanter.
Ett hantverk och inget annat.
På mitt besök får jag även en dos färglära, hur man kan marmorera betongen 
och polera/behandla den till önskat ändamål.
Intressant berättat av två kreatörer som känns lika insnöade på det de brinner för som jag.
Gillart.

heter företaget som som ägs och drivs av Jimmy Pallin.

Med i process och rådgivning finns även Daniel Eklund, 
VD och delägare på 


Dagens inspiration för mig är återigen det varma mot det kalla.
Hårt kontra mjukt i inredningen.
Som tex betong och trä tillsammas.
Förett par veckor sedan höll vi en föreläsning på jobbet (JAKOBSSONS MÖBLER) om just DET 
som en av vårens trender.
Att vi fortsätter inspireras av det karga i naturen.
Grått, vitt och trä är nyckelorden som även känns så rätt i inredningen för mig rent privat.








En liten teaser på en av JIMMY PALLINS betonglampor
som vi kommer att sälja i butiken framöver.
Här med textilsladd i hampa.
Enkel och hur fin som helst.

Nu sen middag och sedan vågrätt läge efter lång men superbra dag.
Perfekt start på en spännande vecka och fin kväll på er!


Kramen M.






SparaSpara

2 kommentarer:

  1. Häftigt och jag förstår att du gillar det!Spännande också förstår jag med alla dessa nya material! Härlig blogg som vanligt med väldigt vackra bilder!

    Ha nu en fantastisk vecka!

    Kram Mamma

    SvaraRadera